Menu
سلامت سبز
چربی احشایی چیست؟
valiyi 20/12/17

چربی احشایی چیست؟

چربی احشایی چیست؟

چربی احشایی چیست

چربی احشایی چیست؟

چربی احشایی تجمع چربی در بدن ما است ، اما در لایه های زیر پوستی کمر و ران ها و اطراف اندام های

شکمی تجمع نمی یابد. این خطرناکتر از چربی زیر پوستی معمول است و مبارزه با آن بسیار سخت تر است.

تجمع چربی زیر پوستی می تواند در موارد شدید با جراحی از بین برود ، اما پزشکان هنوز نمی دانند که چگونه

به لایه احشایی برش دهند.

چربی اضافی بدن  خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان ها را افزایش دهد و

متاسفانه آمار افراد چاق روز به روز در حال افزایش است. از این رو تعداد بسیاری از افراد بالغ در خطر ابتلا به

بیماری های مرتبط با چاقی هستند. بسیاری از افراد این را می دانند که کاهش وزن و خلاص شدن از چربی

های اضافه بدن، می توانند سلامتشان را بهبود ببخشد.

دیگر شاخص مهم درباره سلامت در کنار چربی کلی بدن این است که چربی ها دقیقا کجا ذخیره شده اند.

چربی های احشایی به عنوان چربی هایی شناخته می شوند که در میان تنه و اطراف ارگان

های بدن جمع شدند. چربی های احشایی معمولا زیر پوست نیستند و در عمق بدن ذخیره شده.

چربی احشایی چیست

عوارض خطرناک چربی احشایی چیست ؟ چربی های احشایی با افزایش خطر مقاومت در برابر انسولین

دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی،سکته مغزی و مرگ در ارتباط هستند. به همین دلیل از بین بردن

چربی های احشایی، یکی از گام های بسیار مهم برای افزایش سطح سلامت کلی بدن است. چربی ذخیره

شده در اطراف پایین تنه مانند ران ها و باسن چربی های خطرناکی برای سلامتی به حساب نمی آیند. اما

نوعی از چربی که بیشتر در مرکز بدن تجمع کرده باشد خطرناک است.

چربی احشایی از کجا آمده است؟

یکی از دلایل تجمع چربیهای احشایی ژنتیکی است. اما روش زندگی ما نیز در این امر نقش مهمی دارد. به

عنوان مثال ، بسیاری می دانند که مردان (حتی اگر لاغر باشند) اگر بیش از حد آبجو مصرف کنند ، می تواند

باعث شکم بزرگ شود. آبجو روی تستوسترون تأثیر منفی می گذارد، که یک هورمون مردانه است که باعث

کاهش چربی اضافی می شود.

پس از یائسگی (صرف نظر از ساختار شکل بدن و استعداد ژنتیکی) تولید استروژن بدن زن به شدت کاهش

می یابد و احتمال رشد بافت احشایی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بنابراین افراد با عدم تعادل هورمونی ، اختلالات متابولیک و سبک زندگی بی تحرک بیشترین احتمال خطر را

دارند.

چگونه می توانیم به روشی سالم از چربی های احشایی خلاص شویم؟

از بین بردن بافت چربی می تواند زمان گیر باشد. غذا خوردن، ورزش، خواب، سطح استرس و دیگر موارد را باید

تغییر دهید. در ادامه، روش هایی برای از بین بردن چربی های احشایی به شما معرفی می کنیم که توسط

تحقیقات تایید شده اند.

با این حال به خاطر بسپارید فاکتورهای زیادی می توانند روی تنظیم وزن تاثیر گذار باشند و ژنتیک، خود یکی از

عواملی است که تعیین می کند چربی ها دقیقا کجا ذخیره شوند. برای از بین بردن چربی های اضافی بهترین

کار این است که با یک تیم حرفه ای کار کنید. چربی احشایی چیست؟

چربی احشایی چیست؟

 چرا چربی های احشایی مضر هستند؟

چربی های احشایی نزدیک ارگان هایی نظیر کبد، روده ها و قلب ذخیره می شوند و می توانند خطر بالا

رفتن کلسترول خون و تری گلیسیرید را افزایش دهند. سلول های چربی می توانند چیزی به نام سیتوکین

تولید کنند که از عوامل التهاب زا هستند. به همین دلیل است که ذخیره شدن چربی اطراف ارگان های بدن

می تواند سطح التهاب را افزایش دهد و باعث مقاومت در برابر انسولین شود.

عاقبت چربی هایی که آب می کنیم چه میشود؟

چربی احشایی به رگ اصلی کبد که رگ پورتال نام دارد نزدیک است. رگ پرتال، خون سرشار از مواد مغذی را

از روده به کبد منتقل می کند. چربی احشایی به صورت کلی از نظر متابولیک فعال به حساب می آید، یعنی

در مسیرهای متابولیک بدن دخالت می کند.اسید چرب های آزاد از چربی های احشایی می توانند به رگ

پرتال بروند و تولید کلسترول کبد را افزایش دهند.

ارتباط  ورزش و چربی احشایی چیست؟

ورزش می تواند از افزایش چربی های احشایی پیشگیری کند و ذخایر آنها را نیز کاهش دهد. محققان به نحوه

کاهش چربی های احشایی در سه نوع برنامه از جمله تنها ورزش، ورزش بعلاوه رژیم و رژیم خالی پرداختند و

متوجه شدند ورزش و ورزش بعلاوه رژیم غذایی در کاهش و پیشگیری از چربی های احشایی نقش بسیار

مهمی ایفا می کنند.آن دسته از کسانی که تنها رژیم می گیرند نسبت به کسانی که ورزش می کنند بهبود

چندانی در کاهش چربی های احشایی مشاهده نکردند.

تمرین هوازی و قدرتی در دفع چربی های احشایی

توصیه می شود برای پیشگیری و از بین بردن چربی های احشایی از تمرین های قدرتی و هوازی در کنار هم

استفاده کنید.در یک تحقیق که ۶ ماه به طول انجامید، محققان فهمیدند کسانی که از ورزش های قدرتی و

هوازی با هم استفاده می کردند توانستند در این مدت، ۱۸ درصد چربی های احشایی را از بین ببرند اما

کسانی که در همین مدت برنامه ای بدون ورزش را انجام می دادند هیچ گونه چربی احشایی کم نکردند.

تمرین هوازی، ورزشی مداوم است که باعث می شود ضربان قلب بالا برود. ورزش هوازی با شدت متوسط

یعنی ضربان قلبتان افزایش بیابد اما از نفس نیفتید.

نمونه های ورزش هوازی برای چربی احشایی چیست ؟ عبارتند از پیاده روی با سرعت بالا، دویدن آهسته،

رقص، شنا و غیره. ورزش قدرتی روی قوی ساختن عضلات تمرکز دارد و نمونه های آن عبارتند از بلند کردن

وزنه، شنا، دراز نشست و غیره. توصیه کلی برای ورزش عبارت است از ۱۸۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط

و ورزش قدرتی در طول هفته که بیشتر عضلات بدن را درگیر کند.

بهتر است قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید و یا از یک تیم ورزشی مجرب کمک

بگیرید. ( ورزش حرفه ای را از همین امروز شروع کن: فیتامین یک برنامه ورزشی فوق العاده!

این تحقیقات همچنین نشان داد مصرف بالای غذاهای سرخ شده و چرب با افزایش میزان چربی های احشایی

کبد در ارتباط است.بنابراین برای از بین بردن چربی های احشایی کاهش مصرف غذاهای سرخ کرده نیز توصیه

می شود.

تشخیص چربی احشایی با اندازه گیری دور کمر؟

یک متر خیاطی را می توانید برای این کار استفاده کنید. متر را بالای ناف و زیر قفسه سینه خود قرار دهید و

کمر خود را بدون جمع کردن شکم خود اندازه گیری کنید. مقدار باید کمتر از:

  • 35 اینچ (88 سانتیمتر) برای زنان
  • 40 اینچ (102 سانتی متر) برای مردان

اگر دور کمر تان  بالاتر از این مقادیر باشد، احتمال دارد که چربی احشایی داشته باشید.

 

دیدگاه ها

سه × 4 =

Menu
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp